صادرات انغوزه ایران به هند و بازار بینالمللی گیاهان دارویی

صادرات انغوزه ایران به هند
به عنوان یک ماده ارزشمند در صنایع دارویی و آشپزی هند، فرصتی اقتصادی برای تولیدکنندگان ایرانی است. در این نوشته سعی بر ان است تا با بررسی نقش صادراتی انغوزه ایران دیدگاه جدیدی پیش روی تاجران ایران باز شود و بازارهای جدیدتر این محصول فراتر از شبه قاره هند ارائه گردد.
انغوزه
(Ferula assa-foetida)
انغوزه
یک صمغ رزینی با عطر تند و خواص دارویی است که در استانهای کویری ایران مانند کرمان، خراسان جنوبی، و یزد به طور گسترده کشت میشود. هندوستان از بزرگترین مصرفکنندگان انغوزه در جهان، حجم بالایی از این محصول را برای مصارف طب آیورودا، صنایع غذایی، و تولید داروهای گیاهی وارد میکند و یک مقصد صادراتی بسیار عالی برای تولید کنندگان و تاجران جهانی و ایرانی این کالای صادراتی است

علت هایی که بازار هند برای انغوزه ایرانی جذاب است؟
۱. تقاضای بالا در صنایع سنتی در کشور هند.
- انغوزه در هند به نام «هینگ» (Hing) شناخته میشود و جزئی ضروری در آشپزی هندی و فرمولاسیونهای گیاه درمانی پایه آیورودا است.
همچنین ۴۰% از واردات انغوزه هند از ایران تأمین میشود و به علت نزدیکی فرهنگی و روابط اقتصادی عمیق دو کشور همواره هندوستان متقاصی این محصول ایرانی است.
۲. کیفیت برتر و مناسب محصولات و تولیدات ایرانی:
- انغوزه ایرانی دارای درصد بالایی از «ترکیبات سولفوری» و «اسانسهای فرار» است که ارزش دارویی آن را افزایش میدهد.
۳. رشد بازار گیاهان دارویی در هند:
- ارزش بازار گیاهان دارویی هند تا سال ۲۰۲۵ به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید که فرصتی طلایی برای تولیدکنندگان انغوزه در ایران ایجاد میکند و بی شک برگزاری نمایشگاه های مشترک در دو کشور و موافقت نامه های تجاری مشترک نقش بسیار بالایی در افزایش میزان تجارت دو طرف خواهد داشت.

شرایط صادرات انغوزه ایران به هند که باید هر تاجر و تولید کننده ایرانی قبل از ورود به بازار صادراتی محصول لحاظ کند:
در ابتدا دریافت گواهیهای بینالمللی مانند ISO 22000 و برگه های انالیز مورد قبول بین المللی برای اثبات خلوص و عدم آلودگی که از الزامات اولیه است.
بستهبندی صادراتی محصول دارای اصول خاص است. استفاده از بستههای وکیوم جهت حفظ عطر و جلوگیری از اکسیداسیون در مدت زمان حمل و نقل و ترانزیت نکته بسیار مهم است.
مقررات گمرکی هند و لزوم تطابق با قوانین FSSAI (سازمان ایمنی غذایی هند) و ارائه مدارک بهداشتی که در واقع این اصل در صادرات دیگر محصولات گیاهی.خوراکی و طبی مثل زعفران و هل و پسته ایران هم صاق است.
چالشهای صادرات انغوزه به هند که باید مورد توجه تجار در تمامی کشورها باشد .
اصل اول بازار رقابتی با کشورهایی مانند افغانستان و قزاقستان است که در واقعیت بخشی از بازار را به دست گرفته اند و به دلیل تعرفه صفر صادراتی افعانستان به هند بسیاری از صادر کنندگان ایران را با مشکل مواجه کرده.
مورد بعدی نوسانات قیمت انغوزه صادراتی به دلار میباشد و از انجا که این ارز مشترک بر بازار تجارت محصول سایه افکنده باید مورد توجه باشد.

راهکارهای افزایش سهم ایران در بازار هند
استفاده از پلتفرمهایی مانند IndiaMART برای جذب خریداران هندی محصول است.
تولید محتوا درباره کاربردهای انغوزه در طب سنتی هند که در تخصص تاجران و صادرکنندگان است.
عامل بعدی شرکت در نمایشگاههای بینالمللی مانند «BioFach India» که نقش بالایی در بازاریابی و طرح شدن امکانات صادراتی محصول از ایران دارد.
توصیه بعدی تولید پودر انغوزه یا کپسولهای گیاهی برای افزایش ارزش افزوده است که بی شک با کاهش حجم محصول هزینه ترانریت را کاهش و تناژ صادراتی را افزایش میدهد.

آینده صادرات انغوزه و تحلیل بازار
با توجه به رشد ۱۵% سالانه تقاضای انغوزه در هند، پیشبینی میشود ارزش صادرات ایران تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰ میلیون دلار برسد.
بهبود زنجیره تأمین و تلاش در بازارسازی مشترک و مبتنی بر فرهنگ مشترک کلید موفقیت در این بازار پرسود است.
برای خرید انغوزه مرغوب از تولیدکنندگان مستقیم ایرانی یا دریافت مشاوره صادرات میتوانید با همکاران در شرکت بازرگانی پرویسی در ارتباط باشید.

در انتها با تاکید بر این بازار نوپا توصیه به مشاوره قبل از صادرات محصول میگردد.
09127576635
پرویسی





